Πέμπτη 10 Μαρτίου 2011

Burqa


Με αφορμή την επιμονή του Γαλλικού καθεστώτος για την κατάργηση της μπούργκας αλλά και μια συζήτηση που είχα σε προηγούμενο θέμα έγραψα τις παρακάτω σκέψεις. Ήθελα στην αρχή να σημειώσω πόσο θλιβερό είναι να βλέπει κανείς την φιλελεύθερη, με την ουσιαστική έννοια, Γαλλική κοινωνία να οδηγείται στην πολιτιστική συρρίκνωση από τον παρόντα πρόεδρό της αλλά και να απειλείται άμεσα από πολιτικά μορφώματα που ισχυροποιούνται ασύμμετρα και παραπέμπουν σε άλλες πολύ σκοτεινές εποχές. Τώρα στο θέμα μας.

Ουδείς υποστηρίζει την μπούργκα.
Υποστηρίζω την άποψη ότι πρέπει να αφήσουμε τις κοινωνίες και τους ανθρώπους να ισορροπήσουν και να εξελιχθούν μόνοι τους. Η εξωτερική «βοήθεια» όπως την εννοεί η Δύση δεν καταλήγει ποτέ σε τίποτα καλό.
Ο άνθρωπος που έρχεται να ζήσει στις χώρες μας πρέπει να αφήνεται κατά το δυνατόν να ζει με τις δικές του αρχές ήθη και έθιμα. Η εξέλιξη των κοινωνιών δεν επιβάλλεται με απαγορεύσεις και νόμους, θέλει απλά τον χρόνο της. Έτσι επιτυγχάνουμε οι κατευθύνσεις της εξέλιξης να είναι γνήσιες και όχι επιβαλλόμενες. Έχω από καιρό αποβάλλει την αυταπάτη ότι το Δυτικό πρότυπο είναι η καλύτερη επιλογή. Οι ιδέες τα ήθη και οι κουλτούρες που αναπτύχθηκαν τα τελευταία 10.000 χρόνια σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη με αρχή τις ζούγκλες της Ερυθραίας έχουν όλες την αξία τους. Ένας ειλικρινής συγκερασμός θα ήταν ίσως η βέλτιστη λύση. Ψάξτε λίγο να δείτε ποια ακριβώς είναι η καταγωγή της μπούργκας και πόσον καιρό έχει επιβιώσει στην διάρκεια της ανθρώπινης ιστορίας.

ref.: [ … There is evidence that this type of dress was worn by some Arab and Persian women long before Islam. For example, the Roman African Christian Tertullian, writing in Chapter 17 of The Veiling of Virgins around 200 AD, praises the modesty of those "pagan women of Arabia" who "not only cover their head, but their whole face...preferring to enjoy half the light with one eye rather than prostituting their whole face."[1] Strabo, writing in the first century AD, also refers to covering the face as a practice of some Persian women (Geography 11.13. 9–10) … ]

Θυμηθείτε πως ντύνονταν οι δικές μας γιαγιές πριν από 50 χρόνια. Η απαγόρευσή της είναι ένας ηλίθιος αυταρχισμός. Ας την αφήσουμε να σβήσει σιγά σιγά μόνη της (πράγμα που έτσι και αλλιώς γίνεται).

Κάθε απαγόρευση στην πραγματικότητα υποβαθμίζει την κοινωνία και δίνει την δυνατότητα στις κυρίαρχες ελίτ να ισοπεδώνουν τα άτομα επιβεβαιώνοντας την εξουσία τους. Τέτοιες μεθοδεύσεις εμφανίζονται τόσο στους Άραβες όσο και στις δικές μας κοινοβουλευτικές απολυταρχίες. Η εικόνα που καλλιεργείται στην Δύση για τους Άραβες χρειάζεται, κατά την άποψή μου, μεγαλύτερη επεξεργασία και δεν μπορεί να γίνει ως έχει αποδεκτή. Πολλούς από εμάς μας παρασύρουν τα στερεότυπα και η προπαγάνδα των δικών μας καθεστώτων. Κάντε μια βόλτα με το google earth σε μια Αραβική χώρα ή ταξιδέψτε. Ψάξτε στο δίκτυο, ως παράδειγμα, για τα Περσικά πανεπιστήμια. Θα δείτε – έκπληκτοι φαντάζομαι – ότι είναι πάνω από 350. Ακόμα ποιο έκπληκτοι θα ανακαλύψετε ότι το 60% των φοιτητών είναι γυναίκες.

Σε κάθε περίπτωση η αποδοχή και ο σεβασμός είναι καλύτερα εργαλεία εξέλιξης από τις απαγορεύσεις. Έτσι επιτρέπουμε στον άλλον να περιεργαστεί, να επιλέξει και να αφομοιώσει στοιχεία της δικής μας κουλτούρας και όχι να κλειστεί στο καβούκι του διαισθανόμενος τον εχθρικό αρνητισμό μας. Αυτό το τελευταίο ισχύει όχι μόνο στο επίπεδο την ανθρώπων και της καθημερινής ζωής αλλά και στο επίπεδο των διακρατικών σχέσεων.
Οι απαγορεύσεις της μπούργκας, της μαντήλας στα σχολεία και άλλες τέτοιες χονδροειδείς πρωτοβουλίες, είναι πολιτιστικά επικίνδυνες και στην ουσία μας γυρίζουν πίσω. Πολύ πίσω.
.

7 σχόλια:

  1. Νεκταριος Μακρυας10 Μαρτίου, 2011 15:47

    τεστ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η Ερυθραία νομίζω δεν εχει ζούγκλες. Ειναι έρημος εκει.
    Η Γαλλία ειναι κατά της μαντήλας και όχι κατά της μπούργκας αφου η μπούργκα ειναι απαράδεκτη στις δυτικές κοινωνίες και σωστά ειναι.
    Οσι έρχονται να ζήσουν στη δύση οκ ας έχουν τις συνήθεθές τους, όμως όχι, κατηγορηματικά όχι πάνω απο ενα όριο, το όριο της δικής μας κουλτούρας.
    Δεν δέχομαι να μου επιβάλλει ο μουσαφίρης τα δικά του τα γούστα.
    Πισωγύρισμα ειναι η αποδοχή όλων αυτων των μεσαιωνικών συνηθειών και σταδιακά η επιβολή τους σε εμάς μαζι με άλλες συνήθειες οπισθοδρομικές και επιεικώς ηλίθιες.
    Διαφωνώ όπως καταλαβαίνεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @tzonakos

    - Η Ερυθραία _είχε_ ζούγκλες. Δεν _ήταν_ έρημος εκεί ...

    - Όταν κάποιος ντύνεται κατά τα γούστα του σου τα επιβάλλει; Και πραγματικά φοβάσαι μήπως μας επιβάλουν να φοράμε μπούρκα; Εκτός από την μπούρκα μήπως πρέπει να απαγορυτούν και τα κόκκινα μαλιά, τα σκουλαρίκια στους άντρες; το τατουάζ; τα καρφάκια; τα στρινγκ; και μέχρι πόσους πόντους θα επιτρέπεται το μίνι στις κοινωνίες που ονειρεύεσαι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Eλα, δεν στη λέω, ενα σχόλιο άφησα, διαφωνώντας.
    Λοιπον, δεν ονειρεύομαι τίποτα συγκεκριμένο, ουτε θέλω να επιβάλλω ουτε να μου επιβάλλουν κάτι.
    Να το θέσω και αλλιως, θεωρώ -προσωπικά- κακόγουστη τη μπούρκα και τη μαντήλα η οποία εχει σαφέστατο θρησκευτικό συμβολισμό.
    Δεν θέλω να νιώθω υποχρεωμένος να ξέρω τι ενοχλεί και τι όχι, μια γυναίκα με μαντήλα ή εναν άντρα μουσουλμάνο, θα σεβαστώ τα γούστα του ως εκει που εκείνος θα πιστέψει οτι μπορεί να αλλάξει τα δικά μου γούστα. Αυτά, οσο αυτος ειναι που εχει έρθει εδω.
    Εγω να πάω εκει δεν πρόκειται.
    Περι πόντων φούστας δεν ανέφερα κατι, μάλλον θα ηθελες να μου προσάψεις συντηριτισμό, πράγμα που ειναι ανακριβές, μόνο συντηρητικός δεν ειμαι.
    Ουτε όμως καμώνομαι τον προοδευτικό αποδεχόμενος τα πάντα εν λευκώ, οταν ξέρω οτι γι αυτούς εχει σημασία το ντύσιμο ως θρησκευτικός προσανατολισμός και συμβολισμός.
    Αυτά και χάρηκα που τα λέμε μετά απο τόσο καιρό, δε θυμάμαι γιατι χαθήκαμε ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @tzonakos

    Έτυχε και χαθήκαμε προσωρινά, δεν έγινε κάτι.
    Και εγώ θεωρώ ιδιαίτερα κακόγουστο το ρούχο αλλά αυτό αφορά την δική μου αισθητική.
    Για το αν θα πας εκεί η όχι μην παίρνεις όρκο τα οικονομικά κέντρα μετατίθενται ανατολικά :-)
    Έχουμε συνηθίσει να θεωρούμε την μπούρκα κυρίως ή μόνο θρησκευτικό σύμβολο ενώ δεν είναι έτσι, οι ρίζες της είναι πολύ παλαιότερες από το Ισλάμ. Τέτοια ήθη λοιπόν δεν ξεριζώνονται τόσο εύκολα, οι απαγορεύσεις στην ουσία τα ενισχύουν ακριβώς όπως πχ οι δολοφονίες των Αμερικανών στο Αφγανιστάν δημιουργούν μάρτυρες της τζιχάντ. Είναι ο ίδιος 'ανακλαστικός' μηχανισμός.
    .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Aγαπητέ μου πραγματικά δεν εχω πρόβλημα να καλέσω ας πούμε στο σπίτι για καφέ μια οικογένεις μουσουλμάνων αλλα δεν εχω ιδέα αν θα τους προσβάλλω με αυτό, αν πρέπει η δεν πρέπει να κοιτάξω καν τη γυναίκα, αν πρέπει να της μιλώ ή όχι, αν ειναι μέρα ιερή γι αυτούς και θα τους προσβάλλει το κάλεσμα για καφέ, ισως και να τους εξοργίσει, αν η ώρα που θα τους πω να έρθουν δεν ταιριάζει με την προσευχή τους κι αν θα σοκαριστούν αν εχω μια δική μου γυναίκα που φοράει αθλητική φόρμα, αν πρέπει η δεν πρέπει να παίζει μουσική στο σπίτι και πολλά άλλα.
    Κοντολογίς εχω την αίσθηση οτι έχουμε δύο διαφορετικούς κόσμους που για να έρθουν κοντά είμαστε εμείς που πρέπει να ανεχτούμε και να μάθουμε πολλά ενω εκείνοι ισως νιώθουν οτι δεν εχουν κάποια υποχρέωση και μόνο απαιτούν.
    Ε, αυτο... με ενοχλεί, πώς να το κάνω !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @tzonakos

    Και τι θα κάνουμε τώρα δηλαδή; θα τους κάνουμε σαπούνι αυτουνούς;

    Τα ήθη και έθιμα ποικίλουν από χώρα σε χώρα. Στο Ιράν για παράδειγμα ή στην Αλγερία πολύ σπάνια θα δεις μπούρκες και τέτοια, ίσως σε απομακρυσμένα χωριά ή σε τίποτα γιαγιές. Οι δρόμοι τις Αλγερίας είναι γεμάτες από γυναίκες που οδηγούν (με την μαντήλα τους εννοείται). Στην Βυρηττό είναι κοσμοπολίτες και οι γυναίκες είναι στο ίδιο περίπου επίπεδο με τους άντρες, μαντήλες και τα τοιαύτα ούτε για δείγμα. Άλλο Ριάντ και άλλο Κατάρ, άλλο Υεμένη και άλλο Αίγυπτος. Αυτά όμως δεν μας τα λέει ο φίλος μου ο πρετεντέρης και τα διάφορα σινινι .
    Στην Σαουδική Αραβία όμως (που είναι και «φίλη» μας) αν κάποιος πάει στην ταβέρνα με την γυναίκα του, τότε στήνεται (ή προϋπάρχει) ειδικό παραβάν. Αν κάποιος ξένος διασταυρώσει τα μάτια του με την σύζυγο του ντόπιου θεωρείται ότι προσβάλει βαθύτατα την οικογένεια ! Έτσι την έχουνε δει αυτοί, τι να κάνουμε … Είναι ας πούμε όπως τα απαγορευμένα μπαίν μιξ που εξαφανίστηκαν σταδιακά από την Ελλάδα μέχρι το ‘50 – 55. Φαντάζεσαι όμως τι τρομερές αλλαγές θα επέλθουν στις Αραβικές κοινωνίες όταν αποφοιτήσουν τα εκατομμύρια των γυναικών που την στιγμή αυτή σπουδάζουν σε κάποιο Πανεπιστήμιο; Φαντάζεσαι πώς οι μητέρες αυτές θα αναθρέψουν τα αρσενικά παιδιά τους; Προς τι λοιπόν οι εντάσεις και η βιασύνη; … ζήτω η μπούρκα :-))
    .

    ΑπάντησηΔιαγραφή

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails