Τρίτη, 10 Φεβρουαρίου 2009

Η αξιολόγηση και ο ΑΣΕΠ

Γράφω τα παρακάτω με αφορμή την συζήτηση που γίνεται σχετικά με τις ερωτήσεις του ΑΣΕΠ περί αξιολόγησης των καθηγητών ΜΕ.

Πρέπει επί τέλους να γίνει κατανοητή η ανάγκη αξιολόγησης σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ως γονέας που κατάφερα – σε πείσμα πολλών από τους δασκάλους των παιδιών μου – να τα στείλω και τα δύο στο Πανεπιστήμιο, μπορώ να έχω γνώμη επί του θέματος.

Όταν τελείωσα τις σπουδές μου (Μαθηματικά στο Καποδιστριακό), είδα ότι το χαμηλότερο (μάλιστα – το χαμηλότερο!) επίπεδο των συμφοιτητών μου, που δεν είχαν καμία πραγματική σχέση με την επιστήμη, υπέβαλλαν τα χαρτιά τους για καθηγητές. Από τους άλλους μόνο ένα μικρό ποσοστό πήγε στην μέση εκπαίδευση, ενώ οι υπόλοιποι ακολούθησαν ακαδημαϊκή καριέρα ή έγιναν επιχειρηματίες ή δούλεψαν στον ιδιωτικό τομέα κλπ.

Αυτή η αλαζονεία που βγαίνει από μερικά posts και σχόλια ότι ‘πως θα με κρίνει εμένα ο μαθητής’ και ‘πως θα με κρίνει εμένα ο γονιός που δεν έχει πτυχίο’ κλπ δείχνει ακριβώς αυτό: την ανασφάλεια, το χαμηλό γνωστικό επίπεδο αλλά κυρίως το χαμηλό κοινωνικό επίπεδο της φοβερής και τρομερής ‘εκπαιδευτικής κοινότητας’.

Να είστε σίγουροι ότι οι έφηβοι μπορούν να κρίνουν με πολύ εποικοδομητικότερο τρόπο απ’ ότι νομίζουν μερικοί. Επίσης ας γνωρίζουν κάποιοι ότι η αγάπη που νιώθουν για τα παιδιά τους ο τορναδόρος και ο οδοκαθαριστής είναι ο καλύτερος σύμβουλος αξιολόγησης των δασκάλων των παιδιών τους.

Επειδή το θέμα πραγματικά με φορτίζει καλύτερα να μην γράψω άλλα.

ΘΚ
Μαθηματικός (Καποδιστριακό)
(με μεταπτυχιακά, τίτλους κλπ κλπ)

16 σχόλια:

  1. Kαι φυσικα ξερουν οι εφηβοι να κρινουν ,βλεπω τον γιο μου 3ο στη σειρα και 2α; λυκειου τους ευστοχους χαρακτηρισμους για τους καθηγητες του, και ποσο ευχαριστιεται με ενα καθηγητη που τους κανει θρησκευτικα,ενα μαθημα που δεν ενδιαφερει κανενα παιδι, να εχει κερδισει τα παιδια με την καλη του συμπεριφορα και να τον αποδεχονται οιλοι .Επισης δεν δεχομαι οτι το μορφωτικο επιπεδο κανει το γονιο.Νασαι καλα σε διαβαζω συχνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αύξηση της χρηματοδότησης για την Παιδεία, χωρίς αξιολόγηση και απολογισμό θα είναι κάτι τρομακτικό...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @eletg
    Ίσως να έγραψα περισσότερο έντονα από όσο έπρεπε αλλά έτσι είναι τα πράγματα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @ikor
    - Αυτοδυναμία / αυτοδιοίκηση
    - Αξιολόγηση
    - Αύξηση χρηματοδότησης (συνδεδεμένη με την αξιολόγηση)

    Δεν χρειάζεται απολύτως τίποτε άλλο!
    [ διαβλέπω ... συναντίληψη :-) ]

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλησπέρα grsail,
    θα ηθελα να πω κατι σε σχεση με την αξιολογηση. Ενω η άρνηση της ΟΛΜΕ να δεχτει τα μελη της να αξιολογηθού, ισως φαινεται εκ πρώτης οψεως ανορθολογικη, και υστερόβουλη, πιστευω ότι οι αιτίες είναι λίγο βαθύτερες και έχουν σχεση με την αντίθεση στο γενικοτερο πνευμα ποσοτικοποιησης και κατηγοριοποιησης ποιοτήτων.
    Χωρις να λαμβανω θεση επι τιυ παροντος, νομιζω οτι αξιζει να το κοιταξουμε και λιγο αλλιώς.
    Καλο βραδυ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καλησπέρα cynical,
    Ουδέποτε ήμουν θιασώτης της 'μέτρησης' των πάντων με την χυδαία έννοια των τεχνοκρατών. Δεν πρέπει να συγχέουμε την σημασία της 'αξιολόγησης' με αυτή της 'μετρησης'. Κατά την άποψή μου είναι δυνατή η αξιολόγηση με καθαρά ποιοτικά κριτήρια και - φυσικά - δεν μιλάω για αξιολόγηση προσώπων! Αυτοί που την αρνούνται (ΟΛΜΕ, ΔΕΠ κλπ) θα έπρεπε να είναι οι πρωταγωνιστές της διατήρησης ποιότητας στις ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ, στο ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ και στις ΣΧΕΣΕΙΣ. Η κατάσταση στην εκπαίδευση είναι πλέον στα τελευταία στάδια αποσύνθεσης, οι ελπίδες μου για κάτι καλύτερο είναι λίγες. Πραγματικά σοβαροί άνθρωποι που να ασχολούνται με την εκπαίδευση σπανίζουν (όπως και με την πολιτική).

    [ Για να εξηγηθώ καλύτερα: όλοι (ελπίζω)καταλαβαίνουμε πότε διαβάζουμε 'αρνάκι άσπρο και παχύ' και πότε διαβάζουμε Δημουλά ή Feynman! Με αυτήν την ένοια αντιλαμβανομαι τον όρο αξιολόγηση ]

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Οντως οι έφηβοι μπορούν να κρίνουν πολύ καλά.
    Η σωστή, αντικειμενική αξιολόγηση θα βοηθήσει σε πολλά.
    Μάλιστα αντι για τον όρο "βαθμολογία" μπορεί να χρησιμοποιείτια ο όρος "αξιολόγηση" γενικότερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @tzonakos
    Σωστά, πάντως τους 'μηχανισμούς' αξιολόγησης, δηλαδή την διαδικασία συλλογής και _αξιοποίησης_ των συμερασμάτων της όποιας αξιολόγησης, ως ζήτημα δεν το θίγει κανείς! Ήθελα να ήξερα γιατί...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Grsail, δεν θα μπορούσα να συμφωνήσω περισσότερο μαζί.

    Η αξιολόγηση έχει ένα πολύ βασικό στόχο, που όλοι δείχνουμε να ξεχνάμε κρυμμένοι ο καθένας μας πίσω από τα μικρά και συντεχνιακά συμφέροντα μας, σε όποιο επαγγελματικό χώρο κι αν ανήκουμε.
    Και ακριβώς το ότι ο συνδικαλισμός πια είναι συντεχνιακός, και όχι ταξικός ...ως θα όφειλε, αποδεικνύει και στο θέμα της αξιολογησης ποσο αντιδραστικός ειναι πια. Πόσο πισω πάει τα πραγματα.

    Η αξιολογηση ειναι το σκαλοπάτι της καταγραφής, του εντοπισμού των αδυναμιων, ακριβώς για να βελτιωθούν, ακριβώς για να ανεβουμε όλοι μαζί.
    Μπορείς να φανταστείς αν εδώ στην Ψωροκωσταινα ειχαμε μια ουσιαστική Παιδεία, πόσο πιο ψηλό θα ήταν το βιοτικό επιπεδο, το επιπεδο ευημερίας, η καινοτομία, η δημιουργικότητα;
    Και η ιστορία έχει αποδείξει, ότι άλλο μέσον πέρα από την αξιολόγηση για τον έλεγχο της πορείας της, για την διόρθωση των αδυναμιών της, δεν υπάρχει.

    Εδώ βέβαια...αλληλοδιαβεβαιωνουμε ότι τηρούμε το άρθρο του Συνταγματος...ότι τα πάντα επαφιονται στον πατριωτισμό μας. Με τα γνωστά σε όλους θλιβερά αποτελέσματα.

    Όσο για το αν το παιδί, ο μαθητής μπορεί να αξιολογήσει...ασφαλώς και μπορεί. Και επειδή οι άνθρωποι έχουν ενα εντονο αισθημα Δικαιου, που απλά μεγαλώνοντας σε κοινωνίες σαν την Ελληνική, μεταλλάσσεται απο το Δίκαιο, στο «δίκιο μου», στην παιδική και εφηβική ηλικία, μπορούν να κρίνουν πολύ πιο αμερόληπτα, από όσο ο οποιοσδηποτε...επιθεωρητής.
    Η μικρή μου, ξέρει πολύ καλά ποτε ο δασκαλος ειναι αυστηρός...αλλά δεν το ταυτισε ποτε το αυστηρός με το «κακός»
    Την καλημέρα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Akριβώς αυτο θέλω να θίξω grsail.
    Την σωστή αξιολόγηση μαζι με την σωστή εκτίμηση και την εξαγωγή σωστών συμπερασμάτων απο αυτην.
    Αν η αξιολογήσεις ειναι λάθος, θα βγούν λάθος συμπεράσματα.
    Αν ειναι σωστές, πρέπει στη συνέχεια να επεξεργαστούν κατάλληλα τα στοιχεία, αλλιως πάλι θα βγουν λάθος συμπεράσματα και θα εφαρμοστούν λάθος πρακτικές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @katerina
    Πράγματι ο εκπεσμός από τις καθαρές διεκδικήσεις των κοινωνικών ομάδων στην συντεχνειακή ανασφάλεια έκανε μεγάλη ζημιά.
    Καλό το άρθρο του Συντάγματος αλλά η συνταγή χρειάζεται και άλλα 'υλικά'.

    καλημέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. @tzonakos
    Φοβάμαι ότι το κόστος την έκταση αλλά και τις απαιτήσεις ποιότητας και συνέχειας αυτών των μηχανισμών δεν την υποπτεύεται κανείς ... ή απλά κανείς δεν ενδιαφέρεται πραγματικά ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Καλημέρα @grsail,

    ο πυρήνας της κρισης της παιδειας, πιστευω οτι βρισκεται στη διαρραγη πλεόν των σχέσεων εμπιστοσύνης και αλληλοεκτιμησης των συμμετεχόντων. Ειναι αυτο που λένε απλά "έχει ραγίσει το γυαλί". Δεν ξέρω πώς θα ανορθωθει το κλιμα. Πάντως οχι με τεχνοκρατικα μετρα. Δεν ξερω τις θεσεις της ΟΛΜΕ για το ειδος των κριτηριων που εισηγειται. Ειναι σημαντικο αυτο που γραφεις για ΣΧΕΣΕΙΣ και συμφωνω μαζι σου.

    Θα σου πω ενα παραδειγμα απο την αξιολογηση των πανεπιστημιακων. Γραφτηκαν, διαφοροι αλγοριθμοι, για τως θα αξιλογουνται, που καθε φορα γινονταν και πιο περιπλοκοι,κατι οπως οι πτολεμαικοί επίκυκλοι. Ενα βασικο κριτηριο ηταν ο αριθμος των δημοσιευσεων. Ξερεις που οδηγησε; Σε μια κατακορυφη αυξηση αυτων, με το αναδημοσιευεις το ιδιο πραγμα με μικρες παραλλαγες σε διαφορα περιοδικα που αρχισαν να ξεφυτρωνουν σαν μανιταρια, με την εκμετάλλευση των μεταπτυχιακών και με την κατακορυφη πτώση της ποιοτητας και της πρωτοπορας ερευνας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. @cynical

    - Αυτό που αναφέρεις ως 'διαρραγη πλεόν των σχέσεων εμπιστοσύνης ' είναι ίσως η σοβαρότερη παράμετρος, η 'επιδιόρθωση' τέτοιων ζητημάτων θέλει πολλά χρόνια και δεν ενέχεται άλλα λάθη!

    - Νομίζω υπάρχουν έτοιμα και δοκιμασμένα μοντέλα αξιολόγησης βρ. Γερμανία, Γαλλία, Σουηδία.

    ... η ελπίδα πεθαίνει τελευταία ... :))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Κάποτε ένας "μεγάλος" δάσκαλος μου είπε :
    Κύριοι (έτσι μας αποκαλούσε πάντα ( ήτανε πρώτα αυτός κύριος !)) ένας κακός επιχειρηματίας μπορεί να κάνει κακό στην δουλειά του ή και στην οικογένεια του από λάθος ενέργειες και παραλείψεις,ένας κακός δάσκαλος όμως μπορεί να κάνει κακό σε γενιές ολόκληρες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. @Χατζητζών
    Αυτό είναι το πρόβλημα.
    Έχουμε πληθώρα κακών δασκάλων σε όλα τα επίπεδα αλλά δεν παύει κανείς να ελπίζει και να προσπαθεί για το καλύτερο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails